Awokado, zielony skarb.

Awokado, zielony skarb.

Zawarte w owocach Awokado tłuszcze są równie łatwo przyswajalne przez organizm człowieka co masło. Zawartość nienasyconych tłuszczów sprawia, że polecane powinno być osobom chorującym na miażdżycę, nadciśnienie oraz jako uzupełnienie diety lub namiastka masła. Awokado wskazane jest dla osób chorujących na stłuszczenie wątroby i zaburzenia metabolizmu tłuszczów, gdyż zawarta w nim miedź powoduje normalizację funkcji enzymatycznych wątroby. Na Międzynarodowym Kongresie Chemicznym w Honolulu dr H. Kawagiszi z Uniwersytetu Szizuoka (Japonia) przedstawił zachęcające wyniki oddziaływania awokado na wątrobę porażoną wirusem HCV i wirusowym zapaleniem wątroby (WZW typ C). Dojrzały owoc doskonale się rozsmarowuje, dzięki czemu w niektórych krajach jest doskonałym zamiennikiem tłuszczów zwierzęcych. Spożywać go można w postaci sałatek, past, kremów oraz przystawek. Dodanie soku z cytryny zapobiega brunatnieniu miąższu owocu. Owoc znajduje także różnorodne zastosowanie w kuchniach etnicznych:

  • wegetariańskie sushi (Japonia/Kalifornia)
  • napoje mleczne z awokado i lodem (vitamina de abacate, Brazylia),
  • pasta z awokado (guacamole, Meksyk)
  • odwar sporządzony ze skóry pomaga w rozstrojach żołądkowo-jelitowych oraz wykazuje działanie przeciwrobacze.

Awokado stosuje się także w kosmetyce. Maseczki z tego owocu łagodzą podrażnienia skóry (w tym również spowodowane słońcem) i odżywiają cerę.

image

Inne najbardziej znane produkty “super zdrowej żywności” można poznać bliżej tu:http://ciekawnik.pl/nasze-zdrowie/1023-superfood-superzywnosc.Warto się zapoznać 😉

Moja propozycja to:

Sałatka z awokado i kuskusem na ciepło

image

Składniki:

  • 2 pojedyńcze filety z eko piersi kurczaka (500g)
  • 300g kuskusu lub kaszy jaglanej
  • 1 duże dojrzałe awokado
  • 1-2 spora cebula, drobno posiekana
  • 2-3 łyżki oliwy
  • sól
  • pieprz świeżo zmielony
  • sok z cytryny

*możesz śmiało zrobić to danie bez mięsa i jest równie pyszne, wtedy dodaj więcej cebuli i np. cieciorkę, aby danie zwierało białko 😉

 

Sposób przyrządzenia:

Kaszę przesyp do miski, zalej wrzątkiem (woda  do 2 cm ponad poziom kaszy). Miskę przykryj talerzem o odstaw do napęcznienia. Awokado przekrój na pół, wyjmij pestkę. Łyżką wyjmij miąższ i pokrój na duże kawałki. Przełóż do miski, skrop sokiem z cytryny i wymieszaj. Cebulę obierz, przekrój na pół i pokrój w cienkie plasterki. Na patelni rozgrzej oliwę. Dodaj cebulkę i smaż na średnim ogniu, aż się delikatnie  zezłoci. Przełóż cebulę z patelni na talerz. Ułóż filety na patelni i obsmaż z obu stron na reszcie oliwy. Filet już obsmażony pokrój w kostkę ok 1 cm (u mnie wyszła większa;)). Gotowy kuskus przełóż na półmisek i spulchnij widelcem. Dopraw solą i pieprzem, sokiem z cytryny. Dodaj cebulkę, pokrojonego kurczaka(lub ugotowaną cieciorkę) i awokado.

Wymieszaj i gotowe 😉

Uściski,

U.

 

© 2015 - inspirujące kULInaria - jemto.pl - Theme by Themefyre