Pasta z buraka

Pasta z buraka

Burak to jedno z ważniejszych warzyw w mojej kuchni. Jest to warzywo o niesamowitych właściwościach. Wspomaga i wzmacnia układ krwionośny oraz układ odpornościowy. Mnóstwo witamin ( w tym C, z grupy B…), kwas foliowy, betaninę (antyutleniacz). Dzięki właściwościom zasadotwórczym buraki przywracają równowagę w żołądku po zakwaszających go mięsie, słodyczach i alkoholu. My lubimy je w postaci barszczu, zupy krem, ćwikły, smoothie, soku z kiszonego buraka, ten polecam z całego serca ->> (http://www.sznajder.agro.pl/sok-z-kiszonych-buraczkow/ , ciasta czekoladowego z burakiem ( przepis na blogu, brownie z buraka), oraz przepysznych placków na które przepis znajdziesz na moim blogu. W tym roku po raz pierwszy odważyłam się na pastę/ pesto z buraka. Pesta lub pasty robię z naprawdę wielu warzyw, orzechów, pestek, ziół, zieleniny, owoców, lecz burak był pod tym względem u mnie niedoceniony. Spróbujcie, jest genialna! Warto podjąć to ryzyko nieznanego smaku.

pasta/ pesto z pieczonego buraka

Składniki:

  •  ponad 1/2 kg ugotowanych lub upieczonych buraków
  •  5-6  łyżek pestek słonecznika lub więcej jeśli lubisz
  • 1 duża garść liści świeżej bazylii
  • 2 ząbki czosnku
  • olej lniany
  • sól himalajska lub kłodawska

Ugotowane lub upieczone buraki, obieramy ze skóry i kroimy. Pestki słonecznika delikatnie prażymy na suchej patelni. Następnie wszystkie składanki miksujemy na dość gładką masę. Jeśli pasta jest zbyt gęsta dolej odrobine oleju lnianego, dopraw do smaku. Pasta idealnie się nadaje na dobre pieczywo na zakwasie, na chlebki bezglutenowe typu „lawasz” z kaszy jaglanej (przepis na moim blogu) lub gryczanej niepalonej. Pasują do tej pasty również wszystkie surowe i nie tylko surowe warzywa oraz dobry ser kozi lub jego odpowiednik wegański np. z Serotoniny. Pasta ta może zostać użyta do makaronu np. na obiad. Na zdjęciach jest makaron z korzeni paproci. U mnie w kuchni bardzo kombinuję z makaronami jeśli w ogóle ich używam to najczęściej w formie bezglutenowej lub bez pszenicy. Nasze ulubione to z czerwonej soczewicy, jęczmienny, gryczany, z ciecierzycy oraz ryżowy.

pyszny, zdrowy, i pożywny obiad

 

 

Niechaj moc buraczana będzie z Wami w każdej możliwej formie podczas okresu jesienno-zimowego.

U.

 

 

© 2015 - inspirujące kULInaria - jemto.pl - Theme by Themefyre